top of page

Interviu su leidybos agentu Benu Bėrantu

Vinco Aurylos premija už metų vaikų literatūros tyrinėjimus, sklaidą ar skaitymo skatinimo veiklą skirta Benui Bėrantui – už lietuvių vaikų ir paauglių literatūros sklaidą pasaulyje.

Romantiškas vaikiškų knygų rašytojas, muzikantas, leidybos agentas – tiek apie Jus sužinojome internete. Iš kur Jūs toks talentingas? Kur Jūsų šaknys? Kas paskatino imtis plunksnos ir pradėti rašyti? Kas Jums yra rašymas?

Tenka pripažinti, kad daryti tik vieną darbą ar turėti tik vieną pomėgį man greitai pabosta. Dėl to nuo pat vaikystės bandžiau skirtingas veiklas: nuo karatė iki bosinės gitaros. Dabar turbūt galėčiau dalyvauti kovose su gitaromis! O kai atėjau į knygų pasaulį, norėjosi ir rašyti, ir dalyvauti leidybos procesuose, ir žaismingai pristatyti kūrybą. Žinoma, šitaip įgūdžiai ateina lėčiau, bet man svarbiausia, kad būtų smagu. Iš tikro nelaikau savęs talentingu, labiau nei talentu tikiu noru ir pastangomis. Jei ko nors nemoku, bet atrodo įdomu, stengiuosi išmokti. Kas žino, gal kada išmoksiu pilotuoti lėktuvą?

Manau, kad kiekvienas žmogus ieško būdo kalbėti pasauliui ir būti išgirstas. Man juo tapo rašymas. Pirmąsias savo istorijas sukūriau dar būdamas trečioje klasėje, nes po vasaros atostogų prisikaupė nuotykių ir norėjosi juos užfiksuoti. Paskui prie šio pomėgio vėl grįžau vienuoliktoje klasėje ir nuo tada nebeapleidau. Šitaip rašymas, o žiūrint plačiau knygos ir leidyba, man tapo ne tik kalbėjimo, bet ir gyvenimo būdu.

Kaip gimsta Jūsų kūriniai: pradedate rašyti, žinote pabaigą ar viskas liejasi kaip upeliu? Ar turi Jūsų knygų herojai prototipų?

Kartais kūryba liejasi kaip upeliu, o kartais tenka bristi prieš srovę. Rašydamas vaikams dažniausiai žinau, kokią žinutę noriu perduoti ir kaip knyga baigsis, bet kartais veikėjai taria savo žodį ir nukeliauja į visai kitokią pabaigą nei galvojau iš pradžių. Kurdamas noveles vyresniems skaitytojams, kurios nugulė knygoje „Pirštų galiukais“, labiau pasidaviau tėkmei, nes tik šitaip galiausiai pavyksta išplaukti į jūrą.

Rašau dažniausiai tamsiu paros metu prie stalinės lempos, kai daugelis mano skaitytojų jau seniai miega. Mėgstu kūrinius perrašinėti daugybę kartų, kol išgaunu sau patinkantį variantą.

O mano knygų herojai tikrai turi prototipus realiame gyvenime, bet jokiu būdu jiems šito nesakykit! Ypač apuokui Sauliui iš mano paveikslėlių knygos „Baubaimė“.

 Ar turite laiko skaityti? Kokia Jūsų mėgstamiausia knyga?

Šiuo metu skaitymas yra svarbi mano darbo dalis, nes turiu žinoti, kas naujo išleista ir ar norėčiau toms knygoms atstovauti kaip agentas. O štai skaityti grynai savo malonumui laiko lieka ne tiek ir daug. Kadangi ištisas valandas praleidžiu prie kompiuterio, laisvalaikį norisi leisti aktyviai, tad einu pasivaikščioti, važinėju dviračiu, žaidžiu krepšinį. Bet skaityti įtraukiančią knygą visada yra didelis malonumas. Vienos mėgstamiausios knygos neturiu, nes gerų knygų be galo daug! Tad neįmanoma, kad kažkas nemėgtų skaityti – jie tiesiog dar neatrado savo knygos.



Papasakokite apie lietuvių vaikų ir paauglių literatūros sklaidą pasaulyje.

Man atrodo, kad dirbu patį geriausią darbą: galiu skaityti knygas vaikams ir jaunimui, susipažinti su įdomiais žmonėmis iš viso pasaulio ir keliauti po šalis, į kurias galbūt kitu atveju nepavyktų nuvykti. Turiu savo agentūrą, kuri vadinasi „Book Smugglers Agency“ (lietuviškai būtų Knygnešių agentūra), tad esu tarsi šiuolaikinis knygnešys: su dideliu šūsniu lietuvių autorių knygų dalyvauju tarptautinėse knygų mugėse, kuriose užsienio leidėjams ir redaktoriams pasakoju, kokios geros jos yra, o jeigu jie susidomi ir nusprendžia išleisti vertimą, tuomet būna šventė. Ir ne tik man, bet ir autoriams, iliustruotojams, vertėjams, leidėjams ir kitiems. Tad mano sėkmingas darbas be kita ko sukuria džiaugsmo nemažam žmonių ratui.



 Apie ką šiandien svajojate?

Kadangi praėjęs mėnuo buvo labai intensyvus (ir dalyvavau Bolonijos knygų mugėje Italijoje, ir sirgau, ir apkeliavau 8 miestus visoje Lietuvoje per Nacionalinę bibliotekų savaitę), šiuo metu svajoju apie... atostogas! O kol aš atostogausiu – kad mano knygas atrastų kuo daugiau skaitytojų ne tik Lietuvoje, bet ir pasaulyje.

AČIŪ už nuotaikingą interviu!

Linkime, kad visos Jūsų svajonės IŠSIPILDYTŲ!

Ineta ir Skaistė

Comentários


Sekite
naujienas
  • Facebook Basic Black
Naujausi įrašai
bottom of page